Virtualiseren in Avans

De Virtual Reality Cave

In 2006 heeft de opleiding Technische Informatica een Virtual Reality Cave overgenomen van SARA Reken- en Netwerkdiensten uit Amsterdam. Deze Cave heeft een vast plek gekregen aan de Lovensdijkstraat 61. Sindsdien is door een groep TI-docenten hard gewerkt aan het technisch ontwikkelen en gebruiksklaar maken van de hard- en software van de Cave.

Binnen dit project wordt onderzocht worden hoe de Cave nieuwe stijl eruit gaat zien (organisatorisch, technisch, gebruikersgemak) en hoe deze geïmplementeerd kan worden in het onderwijs. De Cave maakt het leerproces van je studenten visueel, praktijkgericht en innovatief.

De Cave automatic virtual environment (Cave) is een Virtual Reality opstelling waarin 3D beelden en headtracking (3D-bril) gecombineerd worden zodat je het gevoel krijgt in een virtuele wereld te stappen. Dit komt door de 3D-schermen, waardoor de diepte in de 3D-structuur goed te zien is, en door de headtracking met de 3D-bril, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren door de 3D-omgeving. Dit maakt de Cave geschikt voor allerlei simulaties. De gebruiker kan een wereld ervaren die er in werkelijkheid niet is.

Toepassingen voor het onderwijs

Dit levert niet alleen een boeiende ervaring op, het biedt ook veel praktische mogelijkheden. Een virtuele afgrond of virtueel vliegtuig kan mensen met hoogtevrees of vliegangst helpen hun angst te overwinnen. Docenten kunnen de Cave inzetten om het leerproces van hun studenten op een visuele, praktijkgerichte en innovatie wijze vorm te geven. Een Cave kan complexe structuren, zoals bijvoorbeeld eiwitten, goed inzichtelijk maken, omdat je ‘in’ de complexe structuur kunt kruipen. Door de gemakkelijke navigatie is een CAVE ook een ideale locatie voor het demonstreren en ervaren van architectuur of voor het simuleren van een plaats delict.

Interactief

Ook interactieve toepassingen zijn mogelijk met de Cave. Door een camera in de Cave te hangen, gekoppeld aan een computer in een andere ruimte, kan een groep mensen meekijken met de gebruiker in de Cave. En heb je altijd al eens een huis willen bouwen, met de ‘handen in de klei’? Ook dat is mogelijk. Met speciale hardware, een soort toverstok, ‘pakt’ de gebruiker digitale bouwblokken van de digitale grond om daarmee handmatig een 3D–bouwwerk te creëren.

Bio-informatica in de Virtual Cave

Voor die implementatie in het onderwijs zijn onder andere 3D-modellen nodig. Aan de ontwikkeling van dergelijke 3D-modellen is gewerkt binnen een gezamenlijke minor van de academies  AEI en ATGM: Bioinformatica in de Cave

Andere projecten in de Cave.

Naast het project van Bioinformatica zijn er verschillende andere projecten bezig die onderwijs ontwikkelen of uitvoeren in de Cave.

  • In het project Plaats delict in de Cave ontwerpen studenten en docenten een virtueel plaats delict, waardoor studenten in de toekomst hun onderzoeksvaardigheden kunnen trainen in 3D.
  • De opleidingen Mechatronica en Technische Informatica werken samen aan een extra sensatie die toegevoegd kan worden in de 3D omgeving. Dit doen ze in het project Haptic feedback in de Cave. Op deze manier werkt de Cave als een simulator.

 

Nieuwsgierig naar de Cave?

Wil je ook eens een kijkje komen nemen in de Virtual Reality Cave? Neem dan contact op met Johan Talboom (Academie voor Engineering en ICT)

Brainstormsessie voor toepassingen van de Virtual Reality Cave binnen andere Avansacademies
Op 7 juni 2012 heeft ViA een brainstormsessie georganiseerd over de toepassingen van de Cave in het onderwijs van de zes techniekacademies en daarbuiten. Onderdeel van het programma was een bezoek aan de Cave. Het was een groot succes. Vijftien docenten hebben enthousiast een 3D-tour gemaakt door de Cave en ideeën uitgewisseld over toepassingen in hun onderwijs.

 

Laatst bijgewerkt op 21 juli 2015.