Virtualiseren in Avans

Willem Leijten: 'Mooie inzichten opgedaan bij Online Educa Berlin.'

17 december 2015

Dit jaar heb ik eindelijk tijd vrijgemaakt om naar het befaamde congres over online onderwijs te gaan. Samen met een mooie delegatie van Avans hebben we ons 2-3 dagen ondergedompeld in het congres en uiteraard ook in de avond genoten van de geweldige stad Berlijn. Nu in de trein op weg naar huis kijk ik terug op een succesvol congres, maar wel op een andere manier dan ik vooraf had verwacht.

Het klinkt misschien gek, maar mijn algemene conclusie is dat ik niet heel veel nieuws gehoord heb. Bij alle grote en kleinere onderdelen op het congres merkte ik dat de besproken thema's, moeilijkheden, ervaringen zeer herkenbaar zijn in de ontwikkelingen die binnen Avans gaande zijn op het vlak van Onderwijs & ICT. In gesprekken die ik tussendoor voerde met andere instellingen merkte ik dat de werkwijze van ViA, zoals de module Digitale Didactiek en docenten vooral on the job proberen te professionaliseren bij anderen jaloerse blikken oproept en dat gaf mij een gevoel van trots. Uiteraard zijn we er nog lang niet en kunnen we dingen heel veel beter doen, maar we zijn dus wel gewoon goed op weg en daar mogen we ook weleens bij stilstaan.

ik heb ook een paar mooie inzichten meegenomen die ik hoop te verspreiden binnen onze hogeschool. Hieronder mijn top 3.

1. Maak keuzes. Het opschalen van didactische ICT-bekwaamheid onder docenten moet je zo eenvoudig mogelijk maken voor de docenten. Dus stop met het op grote schaal dromen en breng focus aan door 2-3 dingen heel goed te doen. Jenny Luca, een onderwijskundig leider uit Australie, gaf hier een prachtig voorbeeld van. Wesley College heeft simpelweg voor 2 tools gekozen naast haar reguliere leermanagementsysteem (zeg maar Blackboard), namelijk Google Apps en Hapara. Vervolgens is bij alle docenten, alle aandacht, alle ondersteuning naar deze tools gegaan en werd het mogelijk om op een grote schaal een flinke stap te zetten.

2. People Powered Innovation. Innovatie komt vanuit de mens was de boodschap van David Price en we moeten ophouden in het onderwijs om dat tegen te werken met traditionele kaders. Spreekt dit dan je eerste punt tegen hoor ik je wellicht denken? Ik denk het niet. Je kan nog steeds die genoemde focus aanbrengen, maar geef daarbinnen vervolgens veel meer ruimte aan de betrokkenen en beperk de kaders zo veel als mogelijk. Geef studenten bijvoorbeeld ruimte om zelf hun curriculum te maken. Ik hoor je weer denken, maar dat doen ze toch niet. Klopt want ze zijn het niet gewend en uiteraard betekent dit niet dat wij minder werk hebben, maar juist ander werk om de student hierin te begeleiden en te ontwikkelen. Stel kaders aan het proces in plaats van aan de inhoud.

3. Verleid de student en docent in het gebruik van e-learning. We besteden als ontwikkelaars van innovatief onderwijs heel veel tijd aan de filmpjes, aan de techniek, aan de look en feel van mooi online onderwijs, maar we maken het vaak gewoon niet aantrekkelijk genoeg. Zoek naar iets dat er voor gaat zorgen dat student en docent het leuk, spannend, geinig vinden om naar de nieuwe tool of site te gaan. Dit zit hem vaak in kleine repeterende dingen, zoals een tentamenvraag laten zien, een beloning geven, een geintje van de week, et cetera dat positieve prikkels geeft en verleidend werkt om de volgende keer toch weer te komen.

Ga ik volgend jaar weer? Ik denk het niet. Wat mij betreft moet je dit soort dingen om de paar jaar doen en ondertussen is er voldoende te vinden dichtbij huis op bijvoorbeeld de SURF Onderwijsdagen in Rotterdam dat qua inhoud zich prima kan meten met een OEB. 

Laatst bijgewerkt op 4 januari 2016.