Virtualiseren in Avans

SURF Onderwijsdagen

Op 20 november 2014 hebben de ambassadeurs van Virtualiseren in Avans - Economie de SURF onderwijsdagen in Rotterdam bezocht. Bekijk hier per ambassadeur welke workshop zij hebben gevolgd. 

  • Willem Leijten luisterde naar Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis. Zij namen hem mee in een onderzoek naar verschillende persona's van studenten en gaven daarbij inzichten die helpen bij het kiezen van de juiste leerinterventies. Het model heeft Willem aan het denken gezet. Wat beweegt de student? Lees verder.
    Lees ook het interessante artikel over soorten studenttypen en hoe dit het studiesucces beïnvloedt.

  • Ronald Spruit ging op zoek naar handvatten om meer grip te krijgen op de grote hoeveelheid ICT-tools. Hoe maak je een gerichte keuze? Om antwoord te krijgen op deze vraag bezocht hij een interactieve lezing van Michael Nieweg, onderwijsadviseur van de Hogeschool van Amsterdam over Blended Learning. En een presentatie van Alfons ten Brummelhuis, hoofd onderzoek van Kennisnet over gepersonaliseerd leren. Ronald vertelt uitgebreid over zijn bevindingen. Lees verder.
  • Toine van Boxtel bezocht een presentatie over de didactische inzet van video in het onderwijs. Gebruik van kennisclips tijdens de les is niet nieuw. Wel nieuw is om ze te laten ontwikkelen door studenten. Volgens mediapsychologe Petra Fischer van de VU in Amsterdam, draagt het maken van kennisclips door studenten bij tot een beter begrip van de leerstof. Toine is geïnspireerd. Lees verder.
  • Marco Kuijten nam deel aan verschillende seminars met een overkoepelend thema: gepersonaliseerd leren. Diverse instituten en onderwijsinstellingen houden zich momenteel bezig met dit onderwerp en zijn hiermee in verschillende vormen aan het experimenteren. Marco haalt het net op met betrekking tot gepersonaliseerd leren in de huidige onderwijspraktijk. Lees hier verder.
  • Huub Kamp bezocht de pre-conferentie van De Onderwijsdagen 2014. Een van de presentaties ging over het voorkomen van fraude bij digitaal toetsen. Casper Ewals en Michiel van Geloven van de Hogeschool Rotterdam presenteerden hun aanpak over het opstellen en uitvoeren van fraudebeperkende maatregelen. Huub vat hun verhaal kort samen. Lees verder.
  • Pé Lamerigts schreef een artikel over de gedachten die bij hem opkwamen tijdens het luisteren naar de keynotespreker Jason Ohler, professor emeritus, spreker, schrijver, leraar en cyberonderzoeker. Jason ziet in technologische trends de oplossing voor een beter leven. Pe doorloopt zijn standpunten en zet er zijn vraagtekens bij. Lees verder.
  • Jan Dericks luisterde naar het verhaal van Anne-Petra Rozendal van UMC Utrecht. Het behandelde dilemma gaat over de vraag of e-modules beter door de docent of door de expert kunnen worden ontwikkeld. Jan zet de voor- en nadelen van beide opties op een rij. Lees verder.
  • André Tessel volgde een workshop over een app die ondersteunend werkt bij de verwerking van Rubric. Een Rubric wordt gebruikt om feedback te geven op de ontwikkeling van de student. Tijdens de workshop werden ervaringen gedeeld van de TU Eindhoven over het gebruik van de Rubric-app in het bacheloronderwijs. Andre beschrijft de voor- en nadelen van de app. Lees verder.

  • Mirjam Winkelmolen bezocht de lezing van Zac Woolfit over video teaching. Hij behandelde de verschillen tussen traditioneel onderwijs en video-onderwijs. En de uitdaging om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden. "You have to help teachers to catch the wave of video teaching". Lees verder

Ook geïnteresseerd in de SURF onderwijsdagen? Wil je meer weten of het ook interessant is voor jou? Neem een kijkje op de website.

Laatst bijgewerkt op 4 februari 2015.