Virtualiseren in Avans

‘Studenten bestuderen thuis de theorie en maken opdrachten in de les’

Screencasts zorgen voor meer tijd in de fysieke les

Screencasts

Studenten kijken thuis filmpjes over de lesstof, zodat de docent deze stof niet meer tijdens college hoeft te herhalen. Met een doordachte, kritische aanpak houd je zo meer tijd over voor verdieping van de stof of maken van opdrachten. Een beproefde methode die door steeds meer Avans-docenten wordt gebruikt. Zo’n filmpje kan een screencast zijn: een digitale opname van wat zich op een computerbeeldscherm afspeelt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van een voice-over; de maker, in ons geval de docent, legt uit wat je ziet. Avans-collega’s vertellen waarom en hoe zij gebruik maken van screencasts.

De omgedraaide klas

Theo van Deursen (docent AB&I) werkt graag met de onderwijsvorm Flipping the classroom. Hierbij worden vaak screencasts ingezet. Theo: ‘Flipping the classroom is precies wat het zegt: de omgedraaide klas. Gebruikelijk is dat studenten de uitleg in de klas krijgen en daar thuis mee aan de slag. Dat draaien we om. Studenten bestuderen thuis de theorie en maken het huiswerk in de klas. In de klas vul ik ook aan wat onduidelijk was. Daarna is er zeker een van de twee lesuren beschikbaar om in de klas te werken aan opdrachten.’ 

Enthousiast

Studenten zijn enthousiast over deze lesvorm. ‘Voorheen liepen ze thuis vaak vast met de opgaven en konden ze niet verder. In de klas kunnen ze vragen stellen aan klasgenoten of aan de docent.’ 

Tips van collega's

Op de ViA-site staan nog veel meer voorbeelden van screencasts en toepassingen in het Avans onderwijs. Niet alle filmpjes hebben direct toepassing op jouw vakgebied, maar de tips van collega’s helpen je zeker bij het maken van uitstekende screencasts.


Laatst bijgewerkt op 1 oktober 2014.