Virtualiseren in Avans

print

ICT in het onderwijs inzetten: waarom?

Interview met Willem Leijten en Ralph Simons

ICT is here to stay

Vernieuwing in het onderwijs met toepassing van ict; voor velen een kopzorg, voor anderen een uitdaging, voor iedereen een toekomst. Aan @avans vertelden projectleiders Willem Leijten (ViA-Economie) en Ralph Simons (ViA-Techniek) hoe Virtualiseren in Avans hierop inspringt en waarom dit traject zo interessant is voor docenten én studenten.

‘De rol van de docent verandert’, legt Willem uit. ‘De nadruk lag altijd op inhoud en didactiek. Daar komt nu technologie bij.’ ‘Daarom is het project Virtualiseren in Avans in het leven geroepen’, vult Ralph aan. ‘Niet alle docenten hebben affiniteit met ICT. Wij willen die drempel verlagen, want het onderwijs voor studenten kan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker met digitale tools.’

Basisniveau in gebruik van ICT

Ralph: ‘Docenten moeten minimaal een basisniveau hebben waarbij ze kunnen werken met smartboard, Blackboard, digitale didactiek, digitaal toetsen of multimedia. Daarnaast biedt ViA mogelijkheden aan alle docenten om te experimenten met eigen ideeën over ICT in het onderwijs. ViA loopt nu drie jaar bij de sector Techniek en ruim 70% van alle docenten heeft inmiddels dit basisniveau. Eén op de vijf docenten werkt op het gevorderde niveau waarbij ze met een eigen idee aan de slag zijn gegaan’
(noot van de redactie: inmiddels is ViA Techniek afgerond. Bekijk de evaluatie)

De sector Economie is in 2013-2014 gestart met ViA. Projectleider Willem Leijten is hier blij mee. ‘De technologie vergt een ander type docent. Vraagt andere vaardigheden. Soms neemt de techniek de inhoud zelfs over en is de rol van de docent meer begeleidend of coachend.’

ICT is niet heilig

‘ICT is niet heilig,’ zegt Ralph, ‘maar een docent moet zich voor elk lesonderdeel afvragen welke vorm het meest geschikt is en of de techniek daarin iets kan betekenen.’ Willem benadrukt dat niet altijd om ingrijpende veranderingen hoeft te gaan. ‘Een goed voorbeeld van een eenvoudige toepassing van ICT in de les, is het gebruik van mobieltjes als stemkastjes. Die techniek is er al. Een kleine stap die meteen een creatieve werkvorm oplevert.’

Ook aan de slag met ICT in je lessen

Werk je bij een Economie & Management academie van Avans en wil je ook experimenteren met ICT in je lessen? Neem contact op met de ViA-ambassadeur van je academie. Voor alle initiatieven geldt: onderwijs staat centraal! Ben je docent bij een academie uit een andere sector, informeer dan eens bij de eLCo van je academie naar mogelijkheden met ICT.

Laatst bijgewerkt op 1 oktober 2014.