Virtualiseren in Avans

Lunch & Leer: kennisdelen tijdens je lunchpauze

Tijdens de Lunch & Leer-bijeenkomsten van ViA in Breda en 's-Hertogenbosch vertelden Avansdocenten over hun ervaringen met ICT in het onderwijs.

Eerdere Lunch & leer-sessies zijn opgenomen en te zien op YouTube:

  • Zelf cursussen ontwerpen met Eurekos (Course Builder). Dit keer verzorgden docenten van de Hogeschool Utrecht samen met Jan Koot, eigenaar van het bedrijf dat Eurekos in Nederland introduceert, de Lunch & Leer.  
  • Onderzoek naar The Flipped Learning Model. Gertie Vereijken (AHB) vertelt over haar onderzoek naar the Flipped Learning Model onder studenten Bedrijfseconomie.
  • Competenties beoordelen met Rubrics, door Marian Kat-de Jong (ATGM).
  • How to help students refresh and expand their study skills on FacebookTatia Gruenbaum (teacher at Avans School of International Studies) talks about her Virtualizing in Avans-projects: ‘The Study Skills Page’. In this project Tatia searched for a way to motivate students to take initiative to catch up on missed content and to become responsible for their own learning and academic progress, without increasing the teaching workload. Lees ook het artikel op Punt.

  • GamificationJe hoeft vaak niet meer fysiek aanwezig te zijn op school om colleges te volgen. Colleges en cursussen worden steeds vaker online aangeboden. Lekker vanuit je eigen stoel leren kan een reden zijn voor studenten om gebruik te maken van MOOC’s, Massive Open Online Courses. Docent Krijn Nagtzaam vertelt over zijn ervaringen.
  • I hate statistics: Pim Bellinga legt uit hoe een game over statistiek stimulerend en motiverend kan werken. En hoe vult het traditionele statistiekonderwijs aan? 
  • Big Blue Button: lesgeven op afstand met de Big Blue Button, door Nathan Bowden.
  • Blended LearningBij blended learning wordt gebruik gemaakt van screencasts en tussentijdse toetsen. Marice Bastiaensen vertelde over deze manier van lesgeven. In het propedeuse jaar wordt bij de module Automatisering van Informatie Voorzieningen (AIV) deze aanpak toegepast. Het resultaat van de blended learning-aanpak is dat de verandering van de les- en toetsvorm ervoor heeft gezorgd dat het slagingspercentage van de eerste keer van 60 procent naar ongeveer 90 procent is gestegen. 
  • Flipping the classroom: Remco Hammer wilde met Flipping studenten binnen de cursus Overheidscommunicatie met een nieuwe, eigentijdse werkmethode enthousiaster en actiever maken om lesstof op te nemen. Ook Theo van Deursen werkt met de Flipping-methode. Tijdens een Lunch & Leer vertelden zij over hun ervaringen.   

 

 

Laatst bijgewerkt op 30 november 2016.
Xplora Innovatielab

Online en offline ervaring opdoen met de inzet van ICT en digitale didactiek in je lessen.

Ga naar de website

Nieuws