Virtualiseren in Avans

Digitaal toetsen

Er zijn veel handige tools die je kunt inzetten voor digitale toetsing. Bekijk de tabbladen voor een selectie van populaire tools, zoals PeerWise. Op de website van het Xplora Innovatielab staan meer digitale toets tools uitgelegd.

Er is via Virtualiseren in Avans ook veel geëxperimenteerd met toetsingtools. Lees ervaringen van collega's.   

Op de site van het Leer- en Innovatiecentrum staat algemene uitleg over toetsing bij Avans


Laatst bijgewerkt op 15 juli 2015.

De qDNA tool helpt je bij het maken van toetsvragen en toetsen en deze ook te analyseren. Docenten kunnen op deze manier:

  • ideeën voor toetsvragen bedenken
  • vragen optimaliseren zodat ze meten wat ze beogen te meten
  • een psychometrisch analyse van toetsen en toetsvragen maken
  • hulp krijgen bij het interpreteren van deze analyse

Met deze tool, die docenten kunnen oproepen door in te loggen met hun hogeschoolaccount, krijgen zij niet alleen toegang tot een kennisbank over toetsen en toetstheorie, maar kunnen zij ook feedback krijgen op toetsvragen die zijzelf invoeren.

Het programma werkt vrij makkelijk, hier wordt een korte omschrijving gegeven van de mogelijkheden. Voor meer tips en tricks kijk op http://docs.qdnatool.org. De tool is beschikbaar via www.qdnatool.org

Er is de keuze uit ontwerpen en analyseren. Bij ontwerpen zijn er 4 soorten vragen mogelijk: true/false, multiple choice, multiple response en open vragen. Er is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een startzin. Deze vragen zijn ‘standaardvragen’ waaruit de docent zijn vraag verder kan formuleren en aanpassen aan zijn onderwerp. Tijdens het ontwerpen van een vraag wordt de vraag direct geanalyseerd en wordt er feedback gegeven. Ook kan er extra informatie worden gevraagd over de soort vragen.
Nadat de vraag is opgeslagen wordt er wederom feedback gegeven. Hierna kan besloten worden de vraag aan te passen of zo te laten.De gemaakt vragen komen vervolgens in een lijst te staan. Vanuit hier kunnen de vragen worden geëxporteerd in HTML, Respondus of QMP en vervolgens gebruikt worden in toetsen.


Laatst bijgewerkt op 11 juni 2014.

PeerWise is een online omgeving waarin studenten (oefentoets-) vragen en antwoorden bedenken en publiceren. Daarnaast kunnen ze oefenen met de stof door elkaars vragen te beantwoorden. Het bijzondere aan PeerWise is dat studenten elkaars gemaakte vragen ook beoordelen en er feedback op geven: over de kwaliteit van de vraag en het antwoord. Op deze manier zijn de studenten actief met de lesstof bezig en laten ze zien in hoeverre ze de theorie begrijpen.

Door het beantwoorden van vragen kunnen ze hun kennis toetsen. Het systeem laat verder zien wie actief is in de discussie over de (kwaliteit) van de vragen. Door het werken in PeerWise kunnen badges en punten verdiend kunnen worden, waaruit is gebleken dat studenten gemotiveerder worden. Vragen die een goede beoordeling van medestudenten krijgen komen op een leaderboard, welke voor iedereen zichtbaar is.

Meer informatie en instructie- en ervaringsfilmpjes, vind je op de site van het Xplora Innovatielab.

Laatst bijgewerkt op 15 juli 2015.

  Drillster

 

 

Drillster is een webbased memoriseringstool die studenten ondersteunt bij het leren van theorie en is niet gebonden aan een bepaald vakgebied. Het is een simpele, maar doeltreffende tool die studenten helpt om basistheorie te leren. Altijd en overal via de mobiel, tablets en browsers. 

Kijk op de site van het Xplora Innovatielab voor meer informatie over Drillster.

Laatst bijgewerkt op 15 juli 2015.